Be gentle met je lichaam

Je lichaam is heel belangrijk. Je hebt het elke dag nodig. Om te fietsen naar je werk, om een middagje te gaan winkelen of om een avond te gaan stappen. Heel vervelend dus als je last krijgt van een moe, slap of pijnlijk lichaam. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om je lichaam te onderhouden. Op verschillende vlakken kan je maatregelen nemen om te voorkomen dat er iets misgaat met je lichaam. In deze blog geef ik jullie tips om je lichaam optimaal te onderhouden…

Voeding en sport

Allereerst zijn voeding en sport twee belangrijke factoren om je lichaam fit en energiek te houden. Sporten kan vermoeiend zijn, maar dit geeft je lichaam (en mind!) wel weer energie. Ook zorgt het ervoor dat je genoeg spierkracht en conditie opbouwt. Dit zal je merken in het alledaagse leven maar bijvoorbeeld ook als je later oud wordt. Daarnaast is het, zeker als je veel sport, belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Als je veel krachttraining doet is het belangrijk om veel eiwitten te eten. Dit zorgt voor het herstel van je spieren. Maar daarnaast is het natuurlijk ook nodig om genoeg andere voedingsstoffen binnen te krijgen zoals bijvoorbeeld vitaminen.

Kneuzingen en breuken

Ook is je lichaam niet onbreekbaar. Je lichaam bevat botten en spieren die kunnen breken en scheuren. De ene persoon heeft hier helaas meer last van dan de ander, daar kun je niks aan doen. Dit is nou eenmaal vastgelegd in je genen en die kan je niet veranderen. Gelukkig kan je wel je best doen om dit soort nare blessures te voorkomen. Ik heb bijvoorbeeld hele zwakke polsen maar doe wel graag aan boksen. Dit kan dan een risico geven op kneuzingen, dus draag ik altijd een polsbrace. En sinds ik deze heb, heb ik veel minder last van mijn polsen en hem ook niet meer gekneusd/gebroken! Het helpt dus echt.

Rust

Tot slot is rust ook belangrijk voor je lichaam. Elke dag sporten kan misschien wel het gewenste optische resultaat geven, maar dit is niet altijd goed. Je moet je lichaam ook wel rust gunnen. Probeer dus als je toch elke dag wil sporten, elke dag iets anders te trainen. Bijvoorbeeld de ene dag je benen en buik en de andere dag je armen, schouders en rug. Maar wat ik persoonlijk het fijnste vind is om gewoon een rustdagje in te plannen tijdens het sporten. Ik heb niet eens tijd om elke dag te sporten, dus vaak komt een rustdag toch wel automatisch bij mij. En daarnaast moet je ook goed luisteren naar je lichaam. Heb je het idee dat je lichamelijk even te veel hooi op je vork neemt? Plan dan een rustdag, -dagen of -week in!

About

No Comments

Leave a Comment